Sdílená kola v Havířově? My do toho určitě půjdeme

Městský bikesharing neboli sdílení kol je založen na půjčování kol, sloužících pro dopravu na krátké vzdálenosti uvnitř města. Úspěšně funguje v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích a od letošího roku také v Liberci a Ostravě. Po centrech měst je totiž přeprava na kole často mnohem efektivnější, než jinými prostředky. Nemusíte čekat na MHD. Nemusíte přestupovat. Nemusíte hledat místo k zaparkování automobilu. Můžete kolo nechat tam, kde jste přijeli a dál se o něj nestarat a domů klidně přijet z jiné části města na jiném kole. Můžete si třeba na kole zajet večer na pivko, a nazpátek jít pěšky. 

Jak to vlastně funguje?

Celý systém je jednoduchý. Nainstalujete si aplikaci do mobilního telefonu a po jejím spuštění a následné registraci máte k dispozici přehlednou mapu s aktuálním rozmístěním kol. Zpravidla si najdete nejbližší kolo, opíšete kód z jeho rámu, a obratem obdržíte kód zámku kola. V tuto chvíli je kolo jen Vaše, a můžete na něm zdolat zamýšlený přesun, kolo poté zaparkujete a pomocí aplikace informujete systém, že kolo je opět volné. Vše:-) Systém je  bezstanicový, což znamená, že kolo můžete zanechat na kterémkoli místě oblasti, vymezené aplikací. Pokud nemáte zaplaceno roční předplatné, je vám odpovídající částka stržena z kreditní karty, nicméně v ČR bývá prvních 15 minut zdarma, respektive hrazeno partnerem bikesharingu, který má na košíku kola svou reklamu.


    
Takto to vypadá uvnitř mobilní aplikace - mapa kol, které jsou aktuálně k dispozici

   
Anonymizovaná data mohou městu sloužit k dalšímu rozvoji cyklotras 

Sdílení kol má ještě jednu přidanou hodnotu

Na základě anonymizovaného souboru tras město vidí, které trasy rádi využívají cyklisté a podle toho postupuje při dalším rozvoji cyklostezek a související infrastruktury.

A co zloději?

Nemůžou sdílení kol narušit něčí nenechavé ruce? Provozovatelé ani zúčastněná města tento problém nezaznamenávají. „Půjčujeme šest set kol, ale ztratilo se jich jen pár. Obvykle šlo o chyby klientů, například zamkli kolo na špatném místě. Většinu jsme později našli," sdělil technický ředitel společnosti Antonín Cvrček v jednom z článků v médiích. Kola jsou navíc natřena barvou, která je odlišuje od ostatních.


Co je potřeba udělat pro realizaci v našem městě?

Oproti jiným projektům je zde potřebná hlavně vůle radních a zastupitelů. Není potřeba budovat vše od zelené louky, řešit vlastní aplikaci, zázemí, systém půjčování a vstupní kapitál. Praxe z mnoha měst ukazuje, že jednoznačně nejlepší variantou je využití služeb jedné z bikesharinogových společností. V Česku se jedná především o úspěšný projekt Rekola.cz. My do toho určitě půjdeme.

Chcete se o sdílení kol dozvědět více? Zkuste třeba tento článek

 

Co od nás můžete čekat?

  • cestování MHD pro rodiče s kočárkem zdarma
  • více volnočasového zázemí a kroužků pro děti přímo na Šumbarku
  • podpora festivalů v ulicích
  • rekonstrukce letního kina na multifunkční areál (více zde)
  • důraz na budování infrastruktury pro cyklodopravu uvnitř města
  • přivedeme do města projekt sdílení kol (více zde)
  • nová workoutová hřiště na veřejných prostranstvích

Co od nás nečekejte

  • městský ohňostroj 4x ročně
  • nejasná výběrová řízení na ředitele škol
  • utajování výsledků auditů městských organizací
  • tolerování neférového jednání se zaměstnanci městských organizací


Co je za námi vidět

  • pravidelně organizujeme čištění řeky Lučiny (více zde)
  • díky nám se na farmářské trhy vrátili řemeslníci (více zde)
  • aktivně jsme se podíleli na zrušení poplatku za odpady pro děti do 3 let
  • díky petici Zelených a Nezávislých se po vybudování terminálu Hranečník, podařilo vrátit část spojů zpět na UAN
  • podpořili jsme záchranu varhan v evangelickém kostele v Havířově - Bludovicích
  • na základě našeho návrhu byla socha "Směrník" prodána umělcům za symbolickou 1 korunu, namísto jejího zničení
  • upozornili jsme na nešetrné kácení dřevin a zeleně při stavbě lávky přes Lučinu
  • máme podíl na tom, že se v těchto týdnech budují nová parkovací místa na ul. Stavbařské
  • vybídli jsme vedení města, aby se zamyslelo nad výší nájemného pro místní kulturní uskupení
  • jako první jsme občany seznámili s kompletními výsledky utajovaného auditu na MRA a šetření inspektorátu práce na MKS